Av alla alvarliga olyckor på de indiska vägarna, så står olyckor med motorcyklar för ungefär 1/3 av alla olyckor. Speciellt farligt lever de som inte använder hjälm.
Jag är inte säker på om det är lagkrav på att använda hjälm i alla delstater. I karnataka så är det krav på att föraren använder hjälm, men inte på någon av de övriga passagerarna. I delhi är det däremot krav på att alla ska använda hjälm, med två undantak, kvinnor och sikhs. Just nu ser man över lagen och överväger att införa krav på hjälm även för kvinnor.
I Mumbai beslutade polisen att bötfälla alla som inte hade hjälmar som var märkta att de var godkända av ISI (indisk myndighet som godkänner hjälmar). Jag har sett diverse hjälmar som jag är tveksamma till att de gör någon nytta, så det är nog på tiden att man gör något åt det.
Vad man dock inte tänkte på var att det finns utländska hjälmar som importeras till Indien, och som uppfyller krav i Australien, USA och Europa. Dvs kraven är klart högre på de hjälmarna än de indiska.
I och med att det finns många ganska rika indier, så finns det också en del importerade motorcyklar, bla Harley Davidson. De som importerat dessa motorcyklar har ofta importerat hjälm och annan skyddsutrustning. Självklart blev dessa personer också bötfällda med motiveringen att de saknade ISI märkning.
En av de bötfällda kommenterade.
Det är ett bra initiativ av polisen, men vi som har importerade motorcyklar vill ha säkrare hjälmar som genomgått tuffare test. Jag betalar hellre 100 rupee än att jag riskerar mitt liv med en ISI hjälm.
Jag är inte säker på om det är lagkrav på att använda hjälm i alla delstater. I karnataka så är det krav på att föraren använder hjälm, men inte på någon av de övriga passagerarna. I delhi är det däremot krav på att alla ska använda hjälm, med två undantak, kvinnor och sikhs. Just nu ser man över lagen och överväger att införa krav på hjälm även för kvinnor.
I Mumbai beslutade polisen att bötfälla alla som inte hade hjälmar som var märkta att de var godkända av ISI (indisk myndighet som godkänner hjälmar). Jag har sett diverse hjälmar som jag är tveksamma till att de gör någon nytta, så det är nog på tiden att man gör något åt det.
Vad man dock inte tänkte på var att det finns utländska hjälmar som importeras till Indien, och som uppfyller krav i Australien, USA och Europa. Dvs kraven är klart högre på de hjälmarna än de indiska.
I och med att det finns många ganska rika indier, så finns det också en del importerade motorcyklar, bla Harley Davidson. De som importerat dessa motorcyklar har ofta importerat hjälm och annan skyddsutrustning. Självklart blev dessa personer också bötfällda med motiveringen att de saknade ISI märkning.
En av de bötfällda kommenterade.
Det är ett bra initiativ av polisen, men vi som har importerade motorcyklar vill ha säkrare hjälmar som genomgått tuffare test. Jag betalar hellre 100 rupee än att jag riskerar mitt liv med en ISI hjälm.
Jag tror också att jag heller betalar böter. Annars har jag en gammal mopedhjälm sedan den tid det begav sig. Om du köper en Royal Enfield kan du ta med dig den nästa gång du är i Sverige och inbilla polisen att den indiska märkningen hette SIS förr i tiden och att det först var på 90-talet som de bytte namn till ISI.
SvaraRaderaEin Gutes Neus Jahr.
(Borde väl vara populärt att hälsa på tyska i gamla brittiska kolonier)
Henrik